Voorkom dat cold e-mails in SPAM belanden

Auteur -  
Dion Metz
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Hoe goed de tekst ook is in je cold e-mails, als je de inbox niet bereikt is al je harde werk voor niets geweest. Lees hieronder onze 5 e-mail tips, waarmee je de spamfilters kan omzeilen!

Misschien ken je het wel: je hebt enorm je best gedaan op de onderwerpregel, de hoofdtekst en CTA van je cold email, maar er is weinig tot geen reactie van je prospects. Je vraagt je af wat er gebeurt is en na een beetje onderzoek kom je erachter dat je e-mail simpelweg niet door de filter is gekomen en in de SPAM folder is belandt. Met de volgende 5 stappen helpen we je verder op weg naar een perfecte deliverability van al je cold e-mails:

Stap 1: Gebruik een nieuw domein

Als je streeft naar uitstekende deliverability voor je uitgaande cold e-mails, is een van de belangrijkste dingen die je moet beheren de reputatie van je domein en je IP-adressen. Bij nieuwe e-mail campagnes zul je veel moeten testen en experimenteren en moet je ook rekening houden met mislukkingen. Met dat in gedachten, wil je dus liever het risico vermijden dat de reputatie van je hoofd-bedrijfsdomein op het spel wordt gezet.

Je kunt daarom het beste een apart domein hiervoor instellen, waarmee je in staat bent om dynamisch en veilig al je campagne variaties te testen. Met een apart domein heb je de volledige controle over het aantal en de inhoud van de e-mails en kun je bovendien eenvoudig de verzendinstellingen aanpassen als je de quota overschrijdt.

Stap 2: Stel SPF en DKIM in

Het instellen van SPF (Sender Policy Framework), DKIM (Domain Keys Identified Mail) en DMARC(Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) kan voorkomen dat kwaadwillenden jouw domein kunnen spoofen en je e-mail identiteit aannemen. Het verhindert dat jouw prospects en leadsslachtoffer worden van phishing (of spam) uit naam van jouw bedrijf.

Als je niet technisch bent, vraag dan aan jouw ICT verantwoordelijke om dit tijdig in te stellen voor jullie domein, of neem contact met Smarthunter  op om dit voor jouw bedrijf in orde te maken.

Stap 3: Opwarmen

Nieuwe accounts kun je beter niet gebruiken om direct grote aantallen cold e-mails te verzenden. Dit is namelijk wat echte spammers doen; een nieuw e-mailaccount opzetten en zoveel mogelijk e-mails verzenden voordat ze geblokkeerd worden. Om je e-mailprovider geen reden te geven om jouw e-mails als spam te identificeren, is het opwarmen van je e-mail account een goede manier om de spamfilter te omzeilen.

Met je nieuwedomein en e-mailaccount ga je eerst verschillende e-mails op verschillende tijdstippen naar adressen van bekenden sturen; zoals vrienden en collega's. Het liefst krijg je op deze e-mails ook een antwoord. Dit proces neemt een aantal weken in beslag.

Daarna kun je beginnen met het verzenden van je cold e-mails. Begin langzaam en stuur in eerste instantie zo’n 5 e-mails per dag, en bouw dit rustig op naar 10, dan 20, 30, enzovoorts. Voeg geleidelijk steeds een paar e-mails per dag toe, totdat je het geplande aantal e-mails hebt bereikt.

Overschrijdt in ieder geval nooit meer dan 50-100 e-mails per dag vanaf één adres. Je hebt namelijk ook nog wat van je optimale verzend capaciteit nodig voor de follow-ups en daarbij gaat het niet zozeer om de hoeveelheid, maar om de kwaliteit. Je kunt het opwarm proces ook eenvoudig automatiseren met verschillende warm up tools zoals Warmup Inbox.

Stap 4: E-mail content

Specifieke woorden, afbeeldingen en links in je cold e-mail kunnen spamfilters triggeren. Maar ze kunnen ook je ontvangers irriteren. Zowel de filters als je ontvangers kunnen je berichten daardoor als spam markeren en als dit veel gebeurt kun je zelf geblacklist worden. Het is daarom van belang dat je kwalitatieveb berichten verstuurt en spam-gedrag vermijdt. Dit doe je zo:

Check op spamwoorden

Vermijdspamwoorden en communiceer op een persoonlijke manier. Collega's zou je bijvoorbeeld ook niet mailen met termen als ‘Het beste product ooit’, ‘Speciale aanbieding’ of "100% gratis", dus vermijd dit ook zoveel mogelijk in je cold e-mails.

Geen afbeeldingen of videos

Gebruik gewoon platte tekst en het liefst geen afbeeldingen, video's of links. Dee-mail moet er juist niet uitzien als een marketing nieuwsbrief maar een persoonlijk bericht.

Voeg personalisatie toe

Stuur niet hetzelfde bericht naar elke prospect. Maak het persoonlijk op hun situatie. Praat niet over jezelf maar over hen.

Test hier hoe spammy jouw cold e-mails zijn!

Stap 5: Mail alleen kwalitatieve leads

Een hoog bounce percentage of weinig reactie op je e-mails is geen goed teken. Het is dan ook een goed idee om je leads onder de loep te nemen. Wanneer je bijvoorbeeld veel e-mails naar info@ of sales@- adressen stuurt, is de kans te groot dat je e-mail niet wordt gelezen. Zorg daarom eerst dat je leads van kwaliteit hebt voor een gerichte doelgroep. Hoe specifieker de campagne, hoe beter. Stuur vervolgens cold e-mails in kleine batches naar directe zakelijke e-mailadressen van individuen en verhoog je kansen op een conversie.

Heb jezelf geen tijd om je inbox op te warmen en kwalitatieve leads te verzamelen?

Neem dan contact op met Smarthunter.

Deel deze blog

Meet weten over dit artikel? Laten we even bellen.

Samenwerken? Verstuur je aanvraag.

Door dit bericht te versturen ga je akkoord met onze privacyverklaring

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Veelgestelde vragen

Hoeveel kost het om sales uit te besteden?
Antwoord ↓
Welke verkoopvormen zijn er?
Antwoord ↓
Wat valt er allemaal onder sales?
Antwoord ↓
Hoe verkoop je B2B?
Antwoord ↓
Wat wordt bedoeld met B2B?
Antwoord ↓
Hoe benader je B2B klanten?
Antwoord ↓
Hoe krijg je meer sales?
Antwoord ↓